De meest ‘chille’ leraren werken op de Bergse Veld School, daar is leerling Tyler (11) van overtuigd. In het speciaal meester Donovan van der Zon, stagiair mediator op de school. ,,Meester Donovan zet me op zijn schouders alsof ik vlieg, hij heeft heel veel geduld als ik boos ben en vrolijkt me op met zijn grapjes!”
Het is een speciale dag voor Tyler, niet door het interview, maar omdat hij in de middag naar de open dag van een middelbare school gaat. Hij vertelt enthousiast over de praktijkschool. Tegelijkertijd maakt het Tyler ook een beetje sip. De groep 8 leerling heeft het naar zijn zin op de Bergse Veld School, hij hoeft niet zo nodig weg. ,,Sinds groep 5 zit ik op deze school. Het is er leuk en gezellig.”
'Ik ben altijd mezelf, wat er ook gebeurt. Als kinderen uit boosheid ergens tegenaan schoppen, laat ik ze dat doen als ik merk dat ze dat even nodig hebben.'
‘Meester Donovan luistert naar mij’
Maar kok wordt hij niet op de basisschool. Dat is wél wat hij graag wil. ,,Mijn moeder en ik houden beiden van koken. Op school doe ik dat ook graag. Het liefst maak ik pastasalade met sla, maïs, avocado en zalm.”
De hele dag kan Tyler over eten praten. Soms tot ergernis van zijn broer, vertelt Tyler. ,,Ik zeg dan bijvoorbeeld wat ik die ochtend gegeten heb, maar dat wil mijn broer niet weten. Dat vindt hij dom.” In tegenstelling tot meester Donovan. ,,De meester luistert heel goed naar wat ik te zeggen heb.”
De twee kennen elkaar al een hele tijd. Zo was Donovan voorheen stagiair pedagogisch medewerker en heeft hij Tyler anderhalf jaar in de klas gehad. Donovan kwam toen met een missie: ,,School hoort een fijne plek voor de kinderen zijn. Ik ben altijd mezelf, wat er ook gebeurt. Als kinderen uit boosheid ergens tegenaan schoppen, laat ik ze dat doen als ik merk dat ze dat even nodig hebben. Zodra ze rustiger worden, kom ik dichterbij. Ik pak een kind alleen vast als ze dat niet erg vinden. Liever ga ik met de kinderen voetballen of een rondje buiten lopen.”
Tot rust komen door Donovan
Inmiddels is Donovan stagiair mediator. Als mediator werkt hij aan het opbouwen van persoonlijke banden met elke leerling, terwijl hij hen begeleidt in hun groei. ,,Ik was van plan om ieder jaar met een andere doelgroep te werken, maar deze doelgroep is zo leuk. Ik vroeg daarom of het goed was dat ik nog een jaar bleef.” Dat mag.
En dan ook nog als mediator. Een betere voor die rol is er niet, volgens Tyler. ,,Als je boos bent, neem je een time-out. Je gaat dan naar een kamer met allemaal kussens en ledlicht in allerlei verschillende kleuren. Meester Donovan gaat mee. We houden een kussengevecht, maken grapjes.” Tyler komt er tot rust. ,,Als je rustig wordt, ga je over school praten en over wat er gebeurd is. Je mag zelf kiezen wanneer je weer uit de kamer wilt.”
Handelen uit eigen ervaring
Behalve dat Donovan handelt vanuit de kennis die hij op school mee kreeg, vertrouwt hij ook op zijn eigen gevoel. Zelf zat hij als kind ook op een cluster 4 school. ,,Het is nu veel beter dan dat ik vroeger ervaren heb. Dat geeft mij rust. Vroeger ben ik veel fysiek benaderd; je werd snel vastgepakt en meegenomen.”
Als kind werd Donovan naar eigen zeggen om het minste of geringste in de houtgreep genomen. ,,Ze lieten pas los als ik rustig was. Dat was onmogelijk in de positie waarin ik verkeerde. Het maakte mij nog bozer, het was traumatisch.”
Docenten handelen destijds met de kennis van toen. Het staat in schril contrast met nu, zegt Donovan. ,,Als een kind boos is, zijn we met zijn allen soms vier uur met een kind bezig. Het is vooral belangrijk geduldig te blijven en te praten met het kind. Kinderen moet je niet aanraken, zolang het niet nodig is.”
'Toen ik net als stagiair begon, durfde ik niet echt tegen collega’s in te gaan. In mijn tweede stagejaar veranderde dat.'
‘Ik ga de meester missen’
Het is ook iets wat Donovan met de vaste krachten van de school deelt. ,,Toen ik net als stagiair begon, durfde ik niet echt tegen collega’s in te gaan. In mijn tweede stagejaar veranderde dat. Het is spannend om te doen, maar uit eigen ervaring weet ik dus dat het niet fijn is om vastgehouden te worden. De vaste mediators Charley en Leon geven mij vertrouwen dat ik het goed doe.”
Net als Tyler. Behalve het luisterend oor en de grapjes van Donovan, leert hij ook van hem. ,,Door de meester ben ik beter geworden in rekenen en taal.” En hij heeft hem leren tekenen, vertelt Tyler trots. ,,Hij tekende bijvoorbeeld Bart Simpson en die tekende ik dan na.” Er schiet nog wat te binnen bij Tyler. ,,Ik kan ook hard rennen door de meester! Als we Mira, onze klassenhond, gaan uitlaten, gaan we altijd hard rennen!”
De stage van Donovan zal niet eeuwig duren, er zal een einde aan komen, zodat Donovan zijn diploma kan behalen. Als het aan Tyler ligt blijft Donovan. Desnoods gaat hij langs bij de McDonalds, het bijbaanje dat Donovan naast zijn stage heeft. Maar het liefst gaan hun wegen helemaal niet uit elkaar. ,,Als meester Donovan er is, neem ik het liefste de hele dag een time-out zodat ik met hem kan zijn. Hij is echt chill.”
Het interview is ten einde. ,,Ik ga de meester straks echt missen.” Maar Tyler is blij dat Donovan als stagiair voor zíjn school heeft gekozen. Hij heeft lessen van hem geleerd, ervaren dat school een fijne plek is en ook dat is een grote winst voor Donovan. De missie waarmee hij begon als stagiair is geslaagd.
Stage lopen bij Bergse Veld School ook iets voor jou?
Stage lopen
Bekijk de vacatures voor een stageplek op de Bergse Veld School of Bergse Bos en solliciteer direct!
Meer ervaringen
Bekijk alle ervaringen van stagiairs en oud-stagiairs van de Bergse Veld School en Bergse Bos. Ook stagecoördinatoren geven je een kijkje in wat je kunt verwachten.
Over de stage
Lees meer over een stage bij de Bergse Veld School en Bergse Bos en kom erachter of dit iets voor jou is!