Mediator en stagecoördinator Charley Mayer weet als geen ander hoe het is om stage te lopen bij iHub onderwijs en familiezorg: tijdens haar studie Social Work aan de Hogeschool Rotterdam is zij zelf stagiair bij iHub onderwijs en familiezorg. Inmiddels werkt ze al jaren op de Bergse Veld School in Hillegersberg, waar ze studenten helpt om zich professioneel en persoonlijk te ontwikkelen.
Charley’s eigen achtergrond speelt een belangrijke rol bij haar studie- en werkkeuze. Opgegroeid in een complexe gezinssituatie, voelde ze al vroeg de noodzaak om anderen te helpen. Die ervaring inspireert haar om Social Work te studeren. ,,Tijdens mijn stage bij het Educatief Centrum van iHub onderwijs en familiezorg in Delfshaven, een school voor voortgezet speciaal onderwijs, had ik de illusie dat als ik deze leerlingen kon helpen, dat ik dan iedereen kon helpen.”
'Een open houding, flexibiliteit en het vermogen om écht contact te maken zijn essentiële eigenschappen.'
Verlangen naar helpen van kinderen
De leerlingen in Delfshaven zijn jongeren die in het reguliere onderwijs zijn vastgelopen vanwege gedragsproblemen, en hier krijgen ze een nieuwe kans. ,,In het begin voelde ik de drang om iedereen te willen ‘redden’. Dat kwam voort uit mijn eigen ervaring; als kind voelde ik de verantwoordelijkheid om thuis de harmonie te bewaren,” vertelt Charley. Ze ziet diezelfde motivatie vaak terug bij de stagiaires die ze nu begeleidt op de Bergse Veld School. Maar om echt het verschil te maken, benadrukt Charley dat meer nodig is dan alleen een verlangen om te helpen.
,,Een open houding, flexibiliteit en het vermogen om écht contact te maken zijn essentiële eigenschappen,” zegt ze. ,,Daarnaast zijn een zekere speelsheid en goed observatievermogen belangrijk. Bijvoorbeeld: als een kind met een stok naar school komt, kun je het benaderen als iets dreigends, of juist als iets om mee te spelen. De interpretatie en de reactie daarop zijn cruciaal.”
Jezelf laten zien
Het begeleiden van de leerlingen vraagt om een genuanceerde aanpak. ,,Er is niets kwetsbaarder dan een kind, de kinderen op de Bergse Veld School zijn extra kwetsbaar omdat ze vaak trauma’s hebben,” vertelt Charley. ,,Ze voelen haarfijn aan of je oprecht bent. Ze hebben snel door waar jouw grenzen liggen en vinden het vaak lastig om autoriteit te accepteren. Dit kan het bewaken van grenzen voor professionals uitdagend maken.”
Om haar werk te illustreren, vergelijkt Charley zichzelf met een timmerman: ,,Een timmerman heeft een hamer en spijkers nodig om te kunnen bouwen. Wij als social workers zijn ons eigen gereedschap. We moeten onszelf inzetten in de omgang met de kinderen.”
Door haar jarenlange ervaring heeft Charley geleerd om niet tegen de problemen van deze doelgroep te vechten, maar te zoeken naar de achterliggende oorzaken. ,,Ik kijk naar ‘the root of the problem’ – het onderliggende probleem – in plaats van alleen naar het gedrag op dat moment.”
'Ons werk is soms zwaar. Het helpt enorm als je je gesteund voelt door collega’s.'

Kwetsbaar opstellen
Deze inzichten helpen Charley om de juiste stagiairs te selecteren voor de Bergse Veld School. ,,Ieder jaar pas ik de vacatureteksten aan, bezoek ik stagemarkten, voer ik sollicitatiegesprekken en organiseer ik meeloopdagen. Als er een klik is met een student, kijken we welk team het beste bij de stagiair past.” Charley hecht niet alleen waarde aan het contact met de leerlingen, maar ook aan de samenwerking binnen het team. ,,Ons werk is soms zwaar. Het helpt enorm als je je gesteund voelt door collega’s.”
Ook bij Charley staat altijd de deur open als studenten willen sparren. ,,Ik wil een veilige en vertrouwde omgeving creëren waar stagiaires kunnen sparren. Als er een probleem is, belicht ik het van alle kanten, zonder partij te kiezen.”
Charley vindt het belangrijk dat stagiairs zelf reflecteren op wat ze doen. Hoe moeilijk dat ook is. ,,Het gaat vaak gepaard met kwetsbaarheid. Dat is niet eenvoudig. In sollicitatiegesprekken vraag ik altijd waarom een student met deze uitdagende doelgroep wil werken. De realiteit is dat stagiaires hier dagelijks te maken kunnen krijgen met verbaal geweld en provocerend gedrag. Dat vraagt om een open houding en de bereidheid om te reflecteren.”
Meer zelfvertrouwen na stage
Naast zelfreflectie, zoekt Charley ook stagiairs die betrokken zijn. ,,Stagiairs die aanwezig zijn op de werkvloer, actief bezig zijn met de doelgroep en meedraaien met de structuur van de school en klas.” Maar: vergeet jezelf niet. ,,Het is een complexe plek om te werken, waardoor het extra belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen en met collega’s te delen waar je tegenaan loopt.”
Na een stageperiode ziet Charley vaak dat studenten zich zowel persoonlijk als professioneel hebben ontwikkeld. Sommigen voelen zich echt onderdeel van het team, wat hun zelfvertrouwen versterkt, terwijl anderen leren samenwerken, grenzen stellen en verantwoordelijkheid nemen binnen de groep.
Stage lopen bij de Bergse Veld School draait om leren én iets bijdragen. En dat mag beloond worden. ,,Als stagiaires verantwoordelijkheid tonen, krijgen ze bij ons veel vrijheid. Dit jaar begint het schooljaar eerder en eindigt het later; als een stagiair een bruiloft heeft of een dagje eerder op wintersport wil, beweeg ik daarin mee.” Een balans van geven en nemen, zodat aan het einde van de stageperiode iedereen er tevreden op terug kijkt.
Stage lopen bij Bergse Veld School ook iets voor jou?
Stage lopen
Bekijk de vacatures voor een stageplek op de Bergse Veld School of Bergse Bos en solliciteer direct!
Meer ervaringen
Bekijk alle ervaringen van stagiairs en oud-stagiairs van de Bergse Veld School en Bergse Bos. Ook stagecoördinatoren geven je een kijkje in wat je kunt verwachten.
Over de stage
Lees meer over een stage bij de Bergse Veld School en Bergse Bos en kom erachter of dit iets voor jou is!