Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Neem direct contact op met één van onze recruiters. Dan zoeken we samen naar jouw nieuwe baan.

‘Mijn stage heeft me geleerd om kinderen beter te begrijpen én ik ben sterker en meer empathisch.'’

Terug naar alle verhalen

Stagiair Amber Bakkers legt één van de kinderen van Bergse Bos in bed. Ze kletsen nog wat, zoals ze vaker doen voor het slapen gaan. ‘Waar zou je het allerliefste willen zijn, wat is je droomplek?’ vraagt Amber aan het jongetje. Amber verwacht een antwoord als ‘een pretpark’, zoals Disneyland Parijs’. Maar nee. ‘Bij papa en mama’. ,,Dit soort momenten blijven me bij en zorgen ervoor dat ik zó graag iets voor de kinderen wil betekenen.”

Amber is zestien jaar als ze haar diploma op de middelbare school behaalt en voor de keuze staat welke studie ze zal gaan doen. Een lastige keuze, vindt ze. Amber wil ‘iets’ met mensen doen. Haar oog valt op Social Work, een brede studie waarbij ze nog alle kanten op kan. ,, Maar wat ik écht wilde? Dat wist ik niet. Wat ik wel zeker wist: ik wilde met kinderen werken. Met jongere broertjes en een sociaal karakter ging het contact met kinderen me altijd gemakkelijk af.”

Destijds dacht Amber: ‘Ik ga mensen helpen.’
,,Nu begrijp ik hoe simplistisch dat was. Social Work is geen kwestie van even helpen. Het is diepgaand, intens, en draait om het verhaal achter de mens. Mijn opleiding, en met name mijn stage, heeft me geholpen om mijn intrinsieke motivatie te ontdekken. Ik wil niet alleen werken met mensen, maar echt iets voor hen betekenen.”

'In mijn werk zoek ik die puurheid op, al is dat soms uitdagend.'

Puurheid van de kinderen

Kinderen zijn kneedbaar, eerlijk en puur. ,,In mijn werk zoek ik die puurheid op, al is dat soms uitdagend. Toch zie ik dat hun ware zelf naar boven komt als je echt verbinding maakt. Bijvoorbeeld tijdens een rustig moment voor het slapen, als ze openhartig vertellen over hun leven.”

Dat soort momenten raken Amber, omdat ze laten zien hoe kwetsbaar, maar vooral ook hoe veerkrachtig de kinderen zijn. ,,Ik werd vroeger al boos op mijn moeder als ik geen Nintendo kreeg. Nu denk ik: wat boeit zo’n Nintendo? Ik kreeg liefde en dat is het allerbelangrijkste.”

Bij het jongetje dat vertelt dat hij ondanks alle heftige gebeurtenissen het liefste bij zijn vader en moeder wil zijn, komt dat besefmoment bij Amber naar boven. ,,Van nature willen we het liefste bij onze ouders zijn. Ik reageerde ook met: ‘Dat snap ik’.’’

Van Feyenoord naar jeugdzorg

In het tweede jaar van haar opleiding loopt Amber stage bij Feyenoord, waar ze, vanuit een maatschappelijke insteek, sportactiviteiten begeleidde op scholen in Rotterdam-Zuid. Het werk is leuk en sporten doet Amber graag, maar ze mist de uitdaging. ,,Het voelde meer als een rol bij de buitenschoolse opvang dan als een echte social worker. Na die ervaring wist ik dat ik meer wilde: complexiteit, verdieping, en een omgeving waar ik mezelf kon uitdagen. Eén van mijn leerdoelen was om mijn grenzen te leren bewaken.”

Tijdens haar zoektocht naar een derdejaarsstage besluit Amber de lat hoger te leggen, waarna haar keuze op Bergse Bos valt.",,Ik zocht een prikkelende en uitdagende setting en die vond ik hier. Ik werk met kinderen met complexe achtergronden, vaak vol emotionele bagage. Het is een setting waar ik niet alleen leer over anderen, maar ook over mezelf.”

'Kinderen kunnen intens reageren: woede-uitbarstingen, schelden, of met deuren smijten.'

Leren omgaan met grenzen

Amber loopt 28 uur per week stage bij Bergse Bos, waarbij ze wordt begeleid door een stagebegeleider vanuit deze locatie. Vanuit haar opleiding Social Work, met als keuzeprofiel ‘Jeugd’, heeft ze een opdracht meegekregen. ,,’‘Professionele ontwikkeling’ is een vak bij ons op school en vanuit daar moeten we opschrijven wat de stage met je doet en wat voor social worker je er door bent geworden. Hiervoor moet ik onder andere een interview en een interventie doen met een kind.”

Op het moment van het gesprek loopt Amber drie maanden stage bij Bergse Bos. Van tevoren was de stagiaire bang dat ze de ervaringen mee naar huis zou nemen. ,,Kinderen kunnen intens reageren: woede-uitbarstingen, schelden, of met deuren smijten. Ik ben een gevoelsmens, dus dat kan impact hebben. Maar dankzij gesprekken met collega’s en mijn stagebegeleider, leer ik het los te laten. Al denk je thuis heus weleens aan één van de kinderen.”

Grenzen stellen, één van de leerdoelen, blijft voor Amber een uitdaging, maar ze wordt er steeds beter in. ,,Als een kind mij bijvoorbeeld een duw geeft, durf ik nu duidelijk te zeggen: “Doe dat niet.” Waar ik eerder zou terugdeinzen, voel ik me nu sterker. Mijn begeleider speelt hierin een grote rol. Zij begrijpt mij en mijn opleiding - ze heeft dezelfde opleiding gedaan - en ondersteunt me in mijn leerproces. Dankzij haar voel ik me geen stagiaire, maar een volwaardige professional.

Sowieso ervaart Amber haar stagebegeleider als heel prettig. ,,Ik krijg de ruimte om aan mijn stage opdrachten te werken én om vragen te stellen. Daarbij geeft ze me ook veel verantwoordelijkheid.” Zo neemt haar begeleider Amber mee naar oudergesprekken of naar school. Maar ook leuke, luchtige zaken mag Amber regelen. ,,In de Sinterklaasperiode kocht ik de schoencadeautjes voor de kinderen.”

Het verschil maken

Het werk in de jeugdzorg laat Amber zien hoeveel invloed je kunt hebben. ,,Er is een jongen die vaak woede-uitbarstingen heeft, maar ook tegen me aan komt zitten voor nabijheid. Of een ander kind dat na een middag voetballen zei: “Zij is lauw, man.” Zulke momenten laten zien dat mijn inzet wordt gewaardeerd en dat ik een positieve impact heb.”

Het dagelijkse werk van Amber varieert van ochtenddiensten – rustig omdat de kinderen op school zijn – tot avonddiensten, waarin Amber samen met de kinderen eet, speelt en praat. Elk moment is een kans om een band op te bouwen en iets waardevols terug te geven.

Verder ontwikkelen

Amber voelt zich bij Bergse Bos op haar plek. ,,Deze stage heeft mijn passie voor jeugdzorg bevestigd. Misschien wil ik na mijn opleiding nog een master Toegepaste Psychologie volgen om mijn kennis en vaardigheden verder te verdiepen. Ik ben nog jong, maar ik weet dat ik op het juiste pad zit. Social Work is niet zomaar een beroep; het is een manier om een stukje van de wereld mooier te maken. Dat is waar ik het voor doe.”

Stage lopen bij Bergse Veld School ook iets voor jou?

Stage lopen

Bekijk de vacatures voor een stageplek op de Bergse Veld School of Bergse Bos en solliciteer direct!

Bekijk stageplekken

Meer ervaringen

Bekijk alle ervaringen van stagiairs en oud-stagiairs van de Bergse Veld School en Bergse Bos. Ook stagecoördinatoren geven je een kijkje in wat je kunt verwachten.

Lees meer ervaringen

Over de stage

Lees meer over een stage bij de Bergse Veld School en Bergse Bos en kom erachter of dit iets voor jou is!

Lees meer over de stage