De diversiteit aan werkzaamheden waar ik de ruimte voor krijg, die vind ik nergens anders.
Van verschillende dingen doen word ik blij
Ik vind het fijn om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen die meer nodig hebben dan wat binnen het regulier onderwijs mogelijk is. Naast juf ben ik psycholoog en vertrouwenspersoon, net dat stukje veiligheid dat sommige kinderen nodig hebben.
Aanvankelijk was ik alleen juf, maar er kwam steeds iets nieuws op mijn pad wat ook bij me bleek te passen. Ik zocht het niet speciaal op, maar binnen het grote netwerk werd ik om raad, advies of begeleiding gevraagd. Binnen iHub krijg ik steeds weer alle ruimte om die nieuwe rollen uit te proberen. Inmiddels ben ik naast docent ook auditor en drie dagen per week begeleider passend onderwijs, onder andere op een mbo, iets waarvan ik onterecht dacht dat dat me niet zou liggen.
Het leukste is dat ik kinderen, ouders, leerkrachten en schoolteams kan helpen en dat ik iets kan doen met de kennis die ik ondertussen heb opgebouwd. Van al die verschillende dingen doen word ik blij.
Iedereen heeft recht op wat je nodig hebt
Ik vind dat iedereen, ongeacht ondersteuningsbehoefte, kwaliteiten of belemmeringen, recht heeft op een fijne plek, waar je je kan ontwikkelen. Daarom werk ik in het gespecialiseerd onderwijs. Ik ben begonnen als juf, en op een gegeven moment startte ik met het coachen van een meisje dat extra ondersteuning nodig had. Daarna had ik een jaar lang een groep van acht kinderen van een sbo-school onder mijn hoede. Vervolgens werd ik auditor en begon ik bij expertisecentrum Educé. Inmiddels sta ik nog maar twee dagen voor de klas en ben ik drie dagen begeleider passend onderwijs (bpo’er) voor zowel basisscholen als het mbo.
Op het mbo draag ik vooral kennis over; ik geef er workshops over autisme, adhd, de werking van het brein, net wat zich voordoet. En ik begeleid studenten met een specifieke zorgbehoefte. Zo is er een meisje van 23 dat net heeft gehoord dat ze ADD heeft. Eindelijk heeft ze een verklaring waarom ze tot nu toe geen enkele opleiding heeft kunnen afronden. Ik kan haar uitleggen hoe ze kan omgaan met haar executieve vaardigheden. Met haar ben ik vooral bezig met psycho-educatie en ook: hoe kun jij een planning maken waar je je wél aan kunt houden? Andere studenten komen uit het speciaal onderwijs en hebben behoefte aan structuur, iets waar docenten op het mbo soms minder kaas van hebben gegeten. Dan ondersteun ik de student én de docenten.
Dat beetje extra
Ook begeleid ik als bpo’er, samen met een expertiseteam, acht basisscholen. Daar coach ik leerkrachten en ondersteun ik leerlingen. Met een leerkracht die voorzag dat ze een moeilijke groep 8 zou krijgen, heb ik bijvoorbeeld voor de zomer het klassenmanagement voorbereid. Dat biedt rust en structuur. Ook adviseer ik leerkrachten die vastlopen met een leerling met een specifieke onderwijsbehoefte. Ik zet de zorgstructuur op, ondersteun intern begeleiders (IB’ers) en ben ook wel eens casusregisseur, zoals op dit moment voor een kind dat al 1,5 jaar niet naar school gaat.
Ik vind het belangrijk om juist die kinderen die dat beetje extra nodig hebben, te ondersteunen. En ik ben blij dat ik dat hier vanuit verschillende rollen kan doen. Dat bindt mij ook aan iHub. De diversiteit aan werkzaamheden waar ik de ruimte voor krijg, die vind ik nergens anders.